Favorite Wish List 0 Cosul meu
Produse
Prima motocicletă din lume și cum a evoluat de-a lungul timpului
27 Apr

Prima motocicletă din lume și cum a evoluat de-a lungul timpului

Publicat de: Motoboom

La fel ca multe alte invenții majore care au revoluționat lumea, prima motocicletă din lume a evoluat fără a putea fi identificată o singură persoană căreia să-i poată fi atribuită descoperirea sau măcar să pretindă exclusiv că este inventatorul motocicletei. Versiunile timpurii ale motocicletei au fost propuse de numeroși inventatori, mai ales în Europa secolului al 19-lea. Alături de evoluția motocicletelor, și cultura motociclismului a cunoscut, de asemenea, schimbări constante, de la grupurile de veterani care au format primele cluburi de motocicliști, la stereotipul motocicliștilor haiduci din anii ‘60 și ‘70 și până la peisajul incredibil de divers al motociclismului de astăzi.

Așadar, de la cele mai vechi motociclete alimentate cu abur, la modelele sport pe care le cunoaștem cu toții astăzi, vă invităm să descoperim împreună istoria fascinantă a acestor bijuterii motorizate și cum au evoluat ele de-a lungul timpului.

Care a fost prima motocicletă din lume?

Americanul Sylvester Howard Roper (1823-1896) se presupune că ar fi fost cel care a inventat, în anul 1867, prima motocicletă din lume care se prezenta sub forma unei velociclete cu doi cilindri, alimentată cu abur. Velocicleta este strămoșul motocicletei, primul vehicul la care pedalele sunt atașate roții din față. Comunitatea internațională a fost de acord că invenția lui Roper poate fi considerată prima motocicletă din lume, evident, într-o formă rudimentară, care includea un motor cu abur, pe cărbune.

Din nefericire, Roper, același care a inventat și mașina cu motor cu abur, a fost ucis în 1896, chiar în timp ce-și conducea renumita velocicletă. A trebuit să mai treacă alte câteva decenii înainte ca motocicletele care se apropie, ca design, de ceea ce vedem pe străzi astăzi, să intre cu adevărat pe piață, dar sămânța unei idei grozave fusese deja sădită de către Roper.

Cine a inventat prima motocicletă?

După velocicleta lui Roper, în următorii 10 ani au apărut zeci de tipuri de motociclete autopropulsate, dar este larg recunoscut că prima motocicletă din lume care a folosit un motor cu combustie internă alimentat cu benzină, a fost creația germanului Gottlieb Daimler și a partenerului său Wilhelm Maybach, care au dezvoltat împreună, în 1885, modelul Petroleum Reitwagon. Gottlieb Daimler a folosit un motor inventat de inginerul Nicolaus Otto. Otto inventase primul motor cu ardere internă în patru timpi în 1876, denumindu-l „motor cu ciclu Otto”. De îndată ce și-a terminat motorul, Daimler (un fost angajat al lui Otto) a sesizat potențialul, integrându-l pentru prima dată într-o motocicletă. Acestă colaborare a marcat un moment istoric, în care principiul motorului cu combustie internă pe benzină a întâlnit design-ul motocicletei moderne.

Cum au evoluat motocicletele de-a lungul istoriei, până în prezent

Cu toate că nu au fost printre primii, nicio discuție despre istoria motociclismului nu poate omite influența ulterioară a celui mai faimos producător din SUA și mai apoi, din lume, Harley Davidson. Mulți dintre inventatorii secolului al 19-lea care au lucrat la motocicletele timpurii au trecut adesea la alte invenții. Daimler și Roper, de exemplu, ambii au continuat să dezvolte automobile și alte vehicule. În schimb, unii inventatori, precum monștrii sacri William Harley și frații Davidson, au continuat să dezvolte exclusiv diferite tipuri de motociclete. Printre concurenții lor de afaceri, cu timpul au intrat în competiție și alte companii noi, precum Excelsior, Indian, Pierce, Triumph, Merkel, Schickel sau Thor.

Motocicleta, în anii 1900-1910
În 1903, William Harley și prietenii săi Arthur și Walter Davidson au lansat Harley-Davidson Motor Company. Grație motorizării de calitate, motocicleta a putut fi folosită și în curse, deși compania plănuise inițial să o producă și să o comercializeze doar ca vehicul de transport. După multe încercări și prototipuri eșuate, în 1905 reușesc în sfârșit să lanseze un design funcțional definitoriu pentru istoria motocicletei, moment în care au și început producția în masă a motocicletelor Harley-Davidson.

În 1909, Harley-Davidson a lansat primul motor de motocicletă V-Twin. Acest motor cu doi cilindri a schimbat jocul care a permis lui Harley să deschidă larg piața moto. Compania a primit un alt impuls odată cu Primul Război Mondial, când guvernul SUA a achiziționat zeci de mii de motociclete Harley-Davidson pentru a fi folosite în primele linii. Aceste tipuri de motociclete Harley V-Twin rămân un element de bază al gamei de produse H-D, până în prezent.

Motocicleta, în anii 1920
Cu toate că Harley-Davidson domina piața motocicletelor, vânzându-și modelele în peste 60 de țări din lume, pe la mijlocul anilor 1920, DKW din Germania începe să preia rolul de cel mai mare producător. Motocicletele BMW au apărut în 1923 și propuneau o transmisie prin arbore și un motor „boxer” încapsulat într-o singură carcasă din aluminiu.

Motocicleta, în anii 1930
Dacă, în SUA, Indian și Harley-Davidson erau singurii doi producători americani care produceau motociclete comerciale, în Europa, Marea Britanie propunea peste 80 de mărci diferite de motociclete în anii 1930. Atunci apăreau mărci cunoscute precum Norton, Triumph și AJS, dar și mai obscurele modele uitate în istoria motocicletei, de la New Gerrard, NUT, SOS, Chell și Whitwood; apect care punea presiune serioasă pe supremația producătorilor americani pe piața mondială a vânzărilor de motociclete de la începutul secolului 20!

Motocicleta, în anii 1940

În anii ‘40 și lumea moto a fost marcată, la fel ca și industria auto sau cea aeronautică, de începerea celui de-al 2-lea Razboi Mondial! În Europa explodează cererile de producție pentru motociclete de uz militar, iar BSA furnizeaza forțelor armate britanice, din 1937 și până în 1950, 126.000 de motociclete model BSA M20. Royal Enfield a produs și ea modele pentru armată, inclusiv o motocicletă ușoară de 125 cmc, care putea fi parașutată direct dintr-o aeronavă, într-o cușcă specială.

Motocicleta, în anii 1950

După cel de-al Doilea Război Mondial, camaraderia, simțul de libertate, pericolul și adrenalina vitezei au dat naștere primelor cluburi organizate, din SUA, în care totul era despre motociclete!  Astfel, apărea o nouă instituție socială – motocicliștii sau “the bikers” - concept care a fost accentuat de personajul iconic pe care Marlon Brando l-a portretizat în filmul de referință pentru imaginea motociclstului rebel, The Wild One din 1953.

În Europa, pe de altă parte, producătorii de motociclete de după război erau mai preocupați de proiectarea motocicletelor practice și economice pentru transport, decât de aspectele sociale sau de imaginea „biker-ului rău”. Astfel, designerul italian Piaggio a introdus gama de scutere Vespa în 1946, gamă care a cunoscut o popularitate imediată și larg răspândită. Importurile din Marea Britanie, Italia și Germania și-au găsit astfel o nișă pe piețele americane, o nevoie pe care motociclete autohtone eșuau s-o acopere la acel moment.

Motocicleta, în anii 1960

Anii ‘60 marchează schimbări rapide la vârful ierarhiei producătorilor mondiali. Prima dată, grupul BSA devine cel mai mare producător de motociclete din lume, după ce achiziționează Triumph Motorcycles, în 1951. Apoi, NSU din Germania preia poziția de lider, din 1955 până în 1959, când Honda devine cel mai mare producător de motociclete. Ascensiunea producătorilor japonezi, conduși de Honda, la sfârșitul anilor 1960 și începutul anilor 1970 schimba și rolul motocicletei în viața de zi cu zi. De la o jucărie pentru elite sau rebeli, în viziunea japoneză, motocicleta devine un stil de viață și un manifest cultural pentru individualism, combinat cu simțul practic.

Motocicleta, în anii 1970
În acest moment de cotitură istorică, motocicleta devine, de asemenea, un vehicul de agrement, pentru sport și petrecerea timpului liber, dedicat tinerilor libertini, dar și un mijloc de transport des utilizat. Astfel începe dominația Japoneză, când mărci precum Honda, Suzuki sau Kawasaki lansează modele moderne și motociclete pentru începători, mai rapide, mai ieftine și de o calitate mai bună decât a competitorilor din Europa sau America. Introducerea modelelor C250 și CB200, motocicletele asiatice mai elegante, mai ușoare și mai fiabile a marcat un nou moment istoric.

Motocicleta, în anii 1980
În anii ‘80, BMW introduce o versiune cu cinci trepte a renumitei lor serii K100! Produsă din 1978 și până în 1983, această motocicletă a fost concepută pentru a fi utilizată atât pentru turism, cât și pe autostradă, putând atinge viteze de până la 170 km pe oră.

Motocicleta, în anii 1990

Anii 1990 au fost marcați de o explozie de inovații tehnologice care se îndepărtau radical de prima motocicletă din lume, apropiindu-se și mai mult de versiunile zilelor noastre.

În 1991, Yamaha lansează RZ250 - un model mic și ușor, care putea atinge viteze de până la 290 km pe oră, putând de asemenea să accelereze rapid și să fie ușor de manevrat în trafic, datorită masei reduse.

Tot în același an, Honda ne face cunoștință cu CBR600F, iar faimosul Ducati își lansează  primul lor model Ducati Monster.

În 1992, BMW a introdus motocicleta din seria F650, iar în 1993 Honda a continuat cu CBR900RR Fireblade, unul dintre cele mai celebre modele construite vreodată. În 1997, Kawasaki și-a creat cele mai bune două motociclete, cu lansarea ZX-12R și ZZ-R.

În 1998, Yamaha a continuat prin lansarea celei mai bune motociclete de până atunci: seria YZF R, care era foarte ușoară și putea atinge viteze de peste 300 de km pe oră.

În 1999, Honda dezvolta o nouă linie, care propunea un motor de peste 1000 cmc și astfel se năștea iconicul CBR1100XX Super Blackbird.

Motocicleta, în zilele noastre
Noul mileniu marchează apariția unor modele puternice, motociclete eficiente aerodinamic și ultra-tehnologizate, construite pentru curse, precum: Ducati 999, Aprilia RSV Mille „FACTORY” sau Suzuki GSX-R 1000 K11 Limited Edition și Harley Davidson Motor Company’s V-Rod Series.

În 2001 Suzuki și Kawasaki și-au lansat cele mai bune modele construite vreodată -  Hayabusa, respectiv, ZZR1200.

2007 este anul în care Honda lansează noul CBR1000RR Fireblade, cu 197 cai putere și capacitatea de a atinge viteze de 305 km pe oră.

Industria motocicletelor de viteză culminează, odată cu cea mai rapidă motocicletă din lume, produsă în anul 2012! Kawasaki Ninja HIIZER900 poate atinge o viteză de 482 de kilometri pe oră, devenind, astfel, cea mai puternică motocicletă de producție creată vreodată pe un motor de 900 cmc cu patru cilindri în linie, răcit cu lichid.

Deși am încercat în acest articol să surprindem totul despre motociclete, alături de cele mai importante borne ale evoluției lor este evident că am putea scrie un roman întreg despre lucrurile care au marcat istoria motociclismului, la nivel mondial. Una peste alta, remarcăm că lumea motociclismului s-a schimbat radical de la prima motocicletă din lume - „tricicleta cu motor” a lui Gottlieb Daimler și Wilhelm Maybach din 1894 sau velocicleta lui Roper, până la motocicleta modernă de astăzi.

Suntem absolut convinși că motocicletele vor continua să evolueze. Oamenii vor continua să le îndrăgească și să dezbată importanța în istorie a mărcilor preferate, dar, cel mai important, iubitorii de motociclete vor continua să le conducă, indiferent de stilul preferat sau atașamentul față de un brand sau altul - motociclismul este un fenomen ce reușește să risipească orice diferențe dintre păturile sociale și unește prin pasiunea pentru libertate pe două roți!

Dacă și tu vrei să beneficiezi de evoluția motociclismului și să devii parte activă a istoriei de peste un secol de inovații tehnologice și pasiune pentru motociclete, te așteptăm la Motoboom, să atingi, să testezi și să-ți duci acasă unele dintre cele mai populare modele de motociclete din lume! Showroom-ul nostru găzduiește colecții legendare de la Triumph, Kawasaki, Honda, Suzuki ori Yamaha, sportive, touring, naked-uri, clasice sau motociclete pentru începători, dar și un univers întreg de echipamente și accesorii moto, toate disponibile la prețuri corecte și transparente.