
Zece sfaturi utile pentru a prelungi viața UTV-ului
Indiferent că e vorba de vehicule side-by-side, ATV-uri, motociclete, snowmobile, s.am.d., pentru a le putea conduce în siguranță și la capacitate maximă cât mai mulți kilometri, trebuie să le alocăm și puțin timp pentru câteva operații de bază. Multe dintre acestea nu presupun abilități tehnice deosebite, e vorba doar de grijă și atenție. Așa cum se spune și în medicină, e mai bine să previi decât să tratezi. Dacă iei în calcul sfaturile noastre, mașinăria ta va arăta ca nouă pentru mult timp și va ajunge rar în service. În trecerea în revistă a acestor sfaturi ne-am ghidat după verificările pe care le fac mecanicii echipelor ce participă la competiții dificile de anduranță, gen Dakar sau Baja.
1.   Totul începe cu o spălare temeinică. Numai așa se pot vedea perfect componentele uzate sau deformate. Dar, atenție la jetul de apă: dacă acesta e cu presiune, trebuie ținut departe de admisiile de aer, de unitatea electronică centrală și de ambreiaj. Fantele admisiilor de aer au filtre fine pentru nisip, de obicei realizate din hârtie, care se pot deteriora dacă apa ajunge la ele.
2.   Pentru ca un mecanism să fie în mișcare, are nevoie de ungere. Verificarea nivelului uleiului din baie, schimbarea acestuia și a filtrului, a uleiului din diferențial și din cutia de viteze sunt operațiuni cu care trebuie să te familiarizezi. Poate părea mai greu prima dată, apoi devine o rutină sau chiar o plăcere.
3.   După fiecare tură în care s-a condus sportiv, verifică nivelul lichidului de răcire din vas. Nu ți-ai dori un motor care să rămână rără ulei sau fără răcire. Înlocuiește lichidul dacă își pierde proprietățile (culoare, miros, capacitatea de răcire, punctul de îngheț). Dacă tot ești în zona radiatorului, verifica mufele să fie bine conectate și să nu fie oxidate.
4.   În afară de ulei și de lichid de răcire, pentru a funcționa eficient motorul are nevoie și de aer proaspăt suficient. Verifică starea filtrului de aer, suflă-l cu aer comprimat (din interior spre exterior) sau schimbă-l conform graficului. De asemnea, prin filtrele stock trece aer corespunzător numai dacă acestea nu sunt ude.
5.   Vaselina prezentă la joncțiuni dispare cu timpul, ea trebuie înlocuită. Dacă demontarea componentelor ți se pare complicată, lasă această operațiune în sarcina unui mecanic specializat.
Â
6.   O treabă simplă care poate fi realizată de oricine: verificarea tuturor șuruburilor și piulițelor, să nu fie slăbite. Cu această ocazie vezi și care sunt cheile/sculele de care ai nevoie.
Â
7.   Verificarea suspensiilor, atât vizual, cât și prin comprimare. Uită-te cu atenție în zonele unde există stres asupra cadrului, o vopsea sărită poate arăta că ceva s-a îndoit.
Â
8.   Suspendă fiecare roată și verifică în toate direcțiile dacă sunt jocuri.
Â
9.   Verifică starea frânelor. Furtunurile să fie intacte, nivelul lichidului de frână să fie între limitele marcate, plăcuțele să nu fie uzate. Schimbă lichidul de frână la fiecare doi ani (sau atunci când prevede manualul de service). Atenție, să nu intre aer în instalație.
Â
10.   O inspecție vizuală asupra cablurilor electrice și a mufelor efectuată la garaj te poate scăpa de probleme atunci când ești pe traseu. Curăță contacte oxidate (o atenție deosebită merită cele de la baterie), leagă cu coliere de plastic cablurile care se freacă de cadru sau care atârnă inestetic și/sau periculos.