Viitoarea Yamaha R1 va avea motor cu distribuție variabilă
Normele Euro 5 ce se vor implementa din 2021 forțează producătorii să își schimbe permanent motoarele. Este și cazul celor de la Yamaha, care vor schimba din nou modelul seriei YZF-R1 (primul model a debutat în 1998). Se pare că următoarea R1 - ce va fi pusă în vânzare în 2021 – va avea dotări inspirate din MotoGP și un motor cu totul nou.
Despre partea stilistică nu se pot face deocamdată prea multe speculații, însă ziariștii niponi spun că motorul va fi piesa de rezistență: se va adopta distribuția variabilă. Avantajele acestui tip (supapele nu se deschid/închid la distanță/timp fixe, ci acești parametri variază în funcție de turația motorului) sunt multiple: cuplu mai mare la turațiile joase, putere sporită în zona turațiilor ridicate, plajă largă pe care se găsește cuplu, consum de combustibil mai mic.
O altă noutate ce se va găsi pe viitoarea Yamaha R1, pentru prima dată pe o motocicletă de serie, este transmisia de tip “seamless” - un mecanism ce reduce timpul în care se schimbă vitezele, nu întrerupe puterea, se poate schimba și când motocicleta este înclinată fără transfer al sarcinilor. Instalat în momentul de față doar pe motocicletele din MotoGP, acest tip de transmisie necesită întreținere frecventă (se demontează după fiecare cursă), dar se pare că inginerii de la Yamaha au găsit o soluție a problemei.
Yamaha R1 nu e singurul model care va fi transformat radical de implementarea normelor Euro 5. E de așteptat ca în perioada viitoare multe modele să fie retrase de la vânzare și înlocuite cu altele.
Sursa: Moto Riders Universe