Favorite Wish List 0 Cosul meu
Produse
Suzuki Katana 2019 – prim contact
24 Iul

Suzuki Katana 2019 – prim contact

Publicat de: Motoboom

Suzuki Katana 2019 – prim contact

 

Dacă acum aproximativ un deceniu începea moda și mania “adventure”, trebuie să recunoaștem că acum suntem sub influența trendului “retro”. Orice producător respectabil are – dacă nu o line întreagă – atunci măcar un model neo-retro sau modern-clasic. Sunt modele cu design ce rezistă probei timpului și care se mândresc cu o tehnologie modernă.

 

Asta e formula pe care au urmat-o și cei de la Suzuki cu noua Katana, chiar dacă rezultatul e puțin altfel: au readus în actualitate numele unui model care a impresionat în anii ’80 prin forme îndrăznețe și prin performanțe nemaivăzute. Se numea Katana, avea un motor de 1100cmc, răcit cu ulei, iar pasionații de sportive clasice caută și în prezent acele exemplare cu care participă la curse de anduranță. Suzuki a mai folosit o perioadă numele de Katana și pe GSX-F-urile de 600 și 750, în special pe cele vândute pe continentul nord-american, însă acele modele sport-tourer nu aveau un comportament demn de această titulatură, care reprezintă sabia curbată japoneză, folosită de samurai.

 

Cum arată

 

 Atunci când dai pentru prima dată ochii cu noua Katana (prezentată publicului la Salonul de la Milano anul trecut și pusă în vânzare anul acesta), trebuie să recunoști că arată mult mai bine în realitate decât în fotografii. Imaginile nu reușesc să surprindă elocvent formele sale tăioase și imaginea de ansamblu, ca și cum un radar nu ar reuși să detecteze un avion sau o dronă cu tehnologie stealth”. Farul pătrățos, o moștenire clară a anilor ’80, e flancat de două lămpi în partea inferioară – lumini cu LED ce se văd de la distanță, individualizează modelul, subliniază modernitatea conceptului, iar micul nas” ascuțit te duce cu gândul la un alt Suzuki legendar despre care se zvonește că va fi readus la viață – DR Big.

 

 

Deasupra farului e un mic parbriz deflector mat ce se încadrează perfect ansamblului, urmează liniile tăioase ale semicarenei, ascunde bordul și protejează pieptul pilotului de vânt. Rezervorul poartă o imensă inscripție Suzuki, vizibilă de la 50 de metri. Noi am fi vrut un rezervor mai mare – vom vorbi despre autonomie puțin mai târziu și niște majuscule ale logo-ului mai rezervate, dar în anii ’80 așa își făceau reclamă producătorii niponi.

 

Dacă partea frontală a noului Katana lasă loc de interpretări, designul fiind întotdeauna o chestiune de gust, toți privitorii vor fi de acord că spatele este unul reușit. Codița scurtă e suspendată, lampa posterioară e frumos conturată, iar suportul de număr – ce servește și ca apărătoare pentru apă și noroi – e conectat de basculă. Dealtfel, e primul model Suzuki care adoptă această soluție estetică.

 

Cum merge

 

 Dacă încă nu ai remarcat pictograma ce simbolizează Katana de pe semicarene, o s-o vezi atunci când pui contactul. Bordul constă dintr-un display LCD compact și toate informațiile le afli dintr-un buton bidirecțional de pe manșonul stâng. De aici faci totul, de la reglarea orei, până la modificarea sistemului de control al tracțiunii. Durează puțin până te familiarizezi cu felul în care funcționează, însă odată depășită această etapă te minunezi cum de au reușit să pună atâtea informații într-un display atât de mic. Nu este un ecran TFT colorat modern și nu are atâtea funcții cum găsești pe un hyper-naked, dar e completat în partea superioară de un set de leduri armonios integrate (verde/alb/portocaliu), a căror aprindere o setezi la turația dorită. Noi le-am pus să se activeze la 9500rpm și a trebuit să așteptăm ieșirea din rotaj și să găsim o autostradă pentru a le vedea clipind. Atât turometrul digital, cât și aceste leduri au mai multe moduri de funcționare, în caz că te plictisești sau că vrei să te joci prin meniu.

Dacă am scris vrei să te joci”, hai să facem totuși o precizare: cu Katana nu e de joacă. Adică, te poți juca puțin prin meniu atunci când staționezi, dar odată pus în mișcare trebuie să ai toate simțurile alerte. Și ajungem la punctul forte al acestei motociclete, care este motorul.

 

O, da, acest motor! Căci, ce au făcut inginerii de la Suzuki? Dacă designul a fost inspirat și reinterpretat după o motocicletă emblematică din anii ’80, motorul provine de la cel mai apreciat GSX-R1000, adică de la K5, fabricat între 2005 și 2008. Evident, și în acest caz s-a aplicat rețeta pe care o folosesc toți producătorii când se preia motorul unei sportive și se pune pe o motocicletă de stradă (naked, streetfighter, roadster), adică se renunță la puterea maximă, se pierd niște cai, cu scopul de a îmbunătăți cuplul în zona turațiilor joase și medii și de a avea o mai bună fiabilitate. Geometria acestui motor cu o cursă lungă a pistonului (și un alezaj mai mic) favoriza oricum cuplul în zonele joase, comparativ cu alte “miare”.

 

 

Dacă aveți curiozitatea să știți care sunt motocicletele de serie care accelerează cel mai repede de la 0 la 100km/h, o să aflați că pe primele două poziții sunt modele de le Suzuki. Hayabusa “prinde suta” în 2,47sec., dar mai rapid a fost înregistrat un GSX-R1000 2006 cu 2,35sec. Ei bine, exact acest motor se află acum pe Katana. Când deschizi brusc accelerația – chiar și în ultima treaptă – rage și trage instantaneu, indiferent de turație, cu un sunet ce te înfioară de plăcere amestecată cu teamă. E elastic și lipsit de vibrații în zonele turațiilor joase și medii. Același motor e folosit și pe GSX-S1000/GSX-S1000F, însă acolo nu ne-a făcut o impresie bună modul de răspuns al accelerației, care era ca un buton de oprit/pornit, nu se putea doza progresiv. La Katana, această problemă a fost remediată aproape în totalitate.

 

 

Cutia de viteze, cadrul, suspensiile și frânele (Brembo pe față) completează caracterul motorului. Într-un mediu ideal, cu asfalt aderent și fără denivelări sau gropi, Katana ar avea o ținută impecabilă. Noi am avut la dispoziție motocicleta două zile, timp în care am fost pe Transalpina, Transfăgărășan, drumuri naționale și o bucată de autostradă. Setările cu care motocicleta vine din fabrică sunt bune pentru pilotaj sportiv, furca – ce are posibilități complete de reglaj – nu plonjează în cazul frânărilor bruște, filtrează imperfecțiuni minore, te face să simți exact starea asfaltului. Amortizorul central e mai permisiv, adică e moale. Cum toată partea sudică a Transfăgărășanului are un asfalt deteriorat, am modificat setările furcii, compromisul pe acest traseu ni s-a părut a fi trei clickuri de la soft spre hard (din cele zece în total). Chiar și cu furca soft, precizia traiectoriei în viraje nu are de suferit.

 

Katana nu are moduri de pilotaj și – sincer – nici nu are nevoie de ele. Are, în schimb, trei moduri în care acționează controlul tracțiunii, ce se poate și dezactiva. Prima treaptă intervine cel mai puțin, lasă roata să derapeze scurt pentru a redobândi tracțiunea, treapta a treia taie alimentarea (am încercat-o pe iarbă și pe pietriș), e similară unui mod de pilotaj RAIN.

 

 

Deși nu agreăm mersul pe autostradă, mai ales cu o motocicletă fără protecție la vânt, am dus Katana acolo pentru că era singurul loc unde puteam deschide accelerația complet. Ar fi un autodenunț să recunoaștem viteza maximă atinsă, dar vrem să spunem că deflectorul ce îmbracă bordul e eficient până la 130km/h, aruncă aerul deasupra căștii și nu provoacă turbulențe. Cei care vor să ducă Suzuki Katana pe circuit au loc să se lipească de rezervor, vor avea liniște și stabilitate la viteze mari, dar vor dori și un ghidon mai jos. Unei astfel de motociclete nu îi poți pretinde să fie practică, dar cu o plasă de bagaje prinzi rapid ceva pe locul pasagerului (am avut combinezonul de ploaie), șaua fiind destul de lată pentru suport.

 

Concluzii

 

 

Katana e o armă cu care “tai” viraje, nu o unealtă multifuncțională. Deși îi lipsesc sistemele rafinate ale unui hyper-naked (conectivitate, TFT, quickshifter, moduri de pilotaj, etc), te emoționează, te încântă și te satisface, în special prin modul în care trage acest motor. E destul de confortabil pentru ca distracția să dureze și o zi întreagă. Păcat că trebuie să fii cu ochii după benzinării, rezervorul de 12 litri te obligă la asta, autonomia fiind de cca 200km. Combinând două idei reușite – designul de la Katana din 1981 și motorul de la GSX-R1000K5 – Suzuki propune o motocicletă interesantă, distractivă, puternică și bine poziționată ca preț comparativ cu restul streetfighterelor de 1000cmc.

 

Ce nu ne-a plăcut la Suzuki Katana 2019:

 

  •           autonomie redusă
  •           raza de bracaj mare, un inconvenient pentru mersul în oraș
  •           acționare dură a ambreiajului
  •           nu aduce ceva nou – chiar dacă rămnâne impresionant, motorul GSX-R1000K5 este de acum 14 ani, iar formula am mai văzut-o și la GSX-S1000/GSX-S1000F, modele mai accesibile