Review: Honda X-ADV 2017
Honda reintră în scena segmentului adventure cu propuneri interesante. A făcut-o recent cu renăscuta CRF1000L Africa Twin, un model așteptat de mult timp și care s-a bucurat imediat de aprecieri unanime. Acum, gigantul japonez provoacă o mică revoluție în această nișă, combinând într-un singur model motocicletele adventure și scuterele. Honda X-ADV este numele noului exemplar și este creația designerului Daniele Lucchesi, care și-a propus un mijloc de deplasare ușor de manevrat în oraș, care să consume puțin, dar să aibă și veleități modeste pentru drumuri neasfaltate. După câteva ezitări inițiale, Honda a dat undă verde proiectului și primul “scuter adventure” s-a născut. La prima vedere, pare o idee forțată, dar dacă stai puțin să te gândești, are sens: cu un moto-scuter ai avea o unealtă multifuncțională. Cel puțin asta este partea teoretică. Contează mai puțin rezolvarea dilemei dacă e scuter sau motocicletă, important e cum merge noua creatură.
Pentru că nu suntem obișnuiți cu așa ceva, creierul are nevoie de puțin timp să proceseze informațiile. Și nu e vorba numai de noul concept de motocicletă, ci și de detaliile de care este atrasă privirea. Liniile angulare, cu forme ce amintesc de arta origami, creează atâtea suprafețe distincte încât ore întregi te poți pierde prin ele. Vei aprecia nu numai designul, dar și opera inginerilor care au îmbinat ireproșabil panourile carenajului. Toate se leagă unul de altul, cu o incredibilă acuratețe.
Analiza aprofundată a înfățișării ar trebui să ne lămurească dacă X-ADV este un scuter sau o motocicletă: motorul și aproximativ 50% din componentele cadrului sunt moștenite de la maxiscuterul Honda Integra, așa că schema de culori de la Africa Twin nu ne păcălește ochiul, forma acestei mașinării e mai degrabă “scuterească”. Veți spune – și veți avea dreptate – că motorul cu doi cilindri în paralel de 745cmc cu răcire pe lichid nu se găsește numai pe maxiscuter, ci și pe seria de motocicletelor NC, așa că nu putem admite acest argument. Partizanii ideii că avem de-a face cu o motocicletă vor completa: ce este cu aceste roți mari (17 inch pe față, 15 inch pe spate), lunga cursă a suspensiilor (154mm pe față, respectiv 150mm pe spate), scutul de aluminiu, sau evacuarea finală ridicată? Sau: ce scuter e acesta cu o asemenea basculă și transmisie finală pe lanț?
Pe drum
Într-adevăr, roțile mari și cursa generoasă a suspensiilor împing șaua la o înălțime de 820mm, făcând din X-ADV un scuter foarte înalt. Ca să te urci pe el e nevoie să încaleci ca pe motocicletă, trecând cu piciorul peste șa, deoarece spațiul din fața acesteia e mai ridicat decât în cazul maxiscuterelor. Însă șaua e îngustată în partea din față, pentru a permite să atingi solul nu numai cu vârful piciorului.
Odată pus în mișcare, X-ADV îți transmite instantaneu sentimentul că pilotezi un scuter, cu genunchii semiflexați și spații mari unde să îți tălpile. Pe de altă parte, ghidonul e așa cum te-ai aștepta să fie pe o motocicletă adventure și te ajută să pilotezi mașinăria ca pe o motocicletă. În ciuda greutății substanțiale – cu cele 238kg ale sale, X-ADV e mai greu decât Africa Twin fără DCT – este foarte manevrabil, dacă ești obișnuit cu poziția de mers pe scuter te vei strecura ușor printre obstacolele urbane.
Pentru pasionații de off-road, există opțional scărițe adventure, care odată instalate schimbă total felul în care simți maxiscuterul sub tine. Ele se instalează în spatele suporturilor pentru tălpi, așa că vei avea picioarele mai retrase, iar poziția de condus va fi ca pe o motocicletă. Pentru un mers în off-road ușor, când părăsești asfaltul, aceste scărițe sunt esențiale.
Motorul cu doi cilindri în paralel de 745cmc produce 54cp și un cuplu de 68 Nm și – cu excepția depășirilor la viteze mari – nu pare anemic. Transmisia cu Dublu Ambreiaj (DCT -Dual Clutch Transmission) a fost modificată pentru X-ADV, cu rapoarte scurte ale treptelor ce ajută accelerațiile și care scot tot din ceea ce poate oferi puterea motorului. Ai la dispoziție modul Drive, trei nivele Sport sau modul Manual.
Poate că nu întrebarea dacă e scuter sau motocicletă ar trebui să conteze prea mult, ci aceea dacă pilotajul lui X-ADV se potrivește stilului tău. Dacă apreciezi lejeritatea naturală pe care ți-o dă un scuter, dar vrei și puțină aventură, modelul va corespunde așteptărilor.
Honda X-ADV este o apariție proaspătă, inedită, cu o calitate a fabricației fără reproș și – lucrul cel mai important – te distrează atunci când îl conduci.