
Review Triumph Tiger 800 XR si XRx - 2015
Lansata pentru prima data in urma cu patru ani, una dintre cele mai populare motociclete ale constructorului britanic Triumph a ajuns in 2015 la a doua generatie. De fapt este vorba despre patru versiuni noi ale modelului Tiger 800, fiecare dintre acestea fiind dotata cu pachete diferite de echipare. In acest review vom prezenta cele doua versiuni de strada: Tiger 800 XR si Tiger 800 XRx.
Toate cele patru versiuni ale Tiger-ului de 800 pot fi descrise printr-un singur cuvant: „aventura”. Acest lucru nu inseamna doar traseul sau ruta pe care o parcurgeti, ci si povestile sau experientele unice traite alaturi de noua motocicleta Triumph. Tiger 800 XR este o motocicleta din segmentul adventure-touring, avand caracteristici specifice modelelor de strada, in timp ce versiunea XRx vine in plus cu cateva accesorii si functii suplimentare care sporesc confortul si siguranta pasagerilor.
Ambele modele sunt propulsate de acelasi motor, revizuit pentru 2015, cu trei cilindri in linie si o capacitate de 800cc. Acesta ofera o putere de 95 cp la o turatie de 9.250 rpm si un cuplu maxim de 79 Nm la 7.850 rpm. Fata de modelul precedent, acesta asigura un consum de combustibil mai mic cu 17%, un plin de rezervor fiind suficient pentru parcurgerea a 400 km.
Sistemul de acceleratie ride-by-wire face parte echiparea standard a noului adventure de la Triumph, asigurand un control mai precis si un raspuns mai rapid al acceleratiei, reducand in acelasi timp emisiile de noxe. Tot in echiparea standard a motocicletei mai regasim sistemul ABS decuplabil si functia de control a tractiunii TTC (Triumph Traction Control). Aceasta previne deraparea rotilor, reducand puterea motorului atunci cand conditiile de drum ofera o aderenta scazuta.
In ceea ce priveste partea electronica, versiunea imbunatatita, Tiger 800 XRx, vine in plus fata de modelul standard XR cu cateva functii suplimentare. Astfel, aceasta este echipata cu un sistem ABS mai performant care ii permite rider-ului sa aleaga, in functie de conditiile de drum, unul dintre cele trei moduri de setari: ROAD, OFF-ROAD sau OFF. In modul OFF-ROAD, sistemul ABS este dezactivat complet pentru roata din spate iar pentru roata din fata este permisa o usoara alunecare a acesteia, oferindu-i pilotului un condus specific traseelor off-road. Pe modul ROAD, sistemul ABS functioneaza normal in timp ce pe modul OFF, acesta este dezactivat complet.
De asemenea, functia de control a tractiunii TTC pentru versiunea XRx ofera trei moduri de setari: ROAD, OFF-ROAD sau OFF. In modul ROAD aceasta functioneaza normal iar in modul OFF este dezactivata complet. In schimb, in modul OFF-ROAD, functia TTC permite alunecarea/deraparea rotii spate. O alta noutate adusa de modelul Triumph Tiger 800 XRx se refera la sistemul de mapare a acceleratiei TTM (Triumph Throttle Maps). Acesta ii ofera pilotului posibilitatea setarii acceleratiei in functie de conditiile de drum, fiind disponibile patru moduri: Rain, Road, Sport sau Off-Road.
Toate cele trei functii electronice de mai sus (ABS, TTC si TTM), prezente pe versiunea XRx, pot fi controlate si configurate cu ajutorul sistemul Triumph Riding Modes (TRM). Astfel, rider-ul poate configura mult mai simplu functiile electronice, alegand una dintre cele trei moduri oferite de sistemul TRM: ROAD, OFF-ROAD sau PROGRAMMABLE RIDER MODE. Primele doua moduri (Road si Off-Road) seteaza automat, in functie de conditiile de drum, toate celelalte functii electronice (ABS, TTC si TTM), in timp ce modul Programmable Rider Mode ii permite pilotului sa seteze independent fiecare functie.
Tiger 800 XRx mai dispune in plus, fata de versiunea standard XR, de pilot automat TCC (Triumph Cruise Control), un computer de bord mai avansat ce ofera mai multe informatii (viteza medie, consumul mediu si in timp real, etc.), o priza suplimentara 12V si semnalizatoare cu oprire automata.
In privinta sistemul de suspensii, cele doua versiuni XR si XRx sunt asemanatoare. Acestea sunt echipate, pe fata, cu o furca inversata Showa de 43 mm, avand cursa de 180 mm, in timp ce pe spate este prezent un mono-amortizor Showa care beneficiaza de reglaje pentru pre-incarcare si o cursa a suspensiei de 170 mm. Sistemul de franare este asigurat, pe fata, de doua discuri flotante cu diametrul de 308 mm, actionate de etriere Nissin cu doua pistonase, iar pe spate de un singur disc cu diametrul de 255 mm, actionat de etrier Nissin cu un pistonas. Ambele modele dispun de sistem ABS in echiparea standard.
Cadrul de tip trellis al noului Tiger este mai rigid decat cel al modelului anterior, fiind acoperit cu un strat din titan pentru a oferi o rezistenta sporita, chiar si in cele mai extreme conditii de condus. In ceea ce priveste manevrabilitate, noul adventure de la Triumph ofera stabilitate, agilitate, precizie si un control excelent al motocicletei, dominandu-si orice competitor la acest capitol. Fiind orientate mai mult catre segmentul motocicletelor de strada, Tiger 800 XR si Tiger 800 XRx beneficiaza de jante pe 19 inch pe fata si de 17 inch pe spate, confectionate dintr-un aliaj de aluminiu.
Imaginea motocicletei este completata de noua protectie pentru radiator si de partile laterale ale rezervorului, prevazute cu linii mai ascutite. Noul carenaj asigura o evacuare mult mai eficienta a caldurii degajate de motor si ii ofera motocicletei un aspect mai dinamic. Jantele negre, design-ul noului ghidon si finisajele semi-mate ale motorului creeaza un look premium si sofisticat pentru noul Triumph Tiger 800, in timp ce parbrizul inalt asigura o protectie excelenta impotriva vantului.
Spre deosebire de versiunea standard, Tiger 800 XR, varianta imbunatatita XRx dispune, in plus, de un parbriz ajustabil, sa premium pentru pilot si pasager, aparatori pentru maini si cric central. Pozitia de condus al noului Tiger a fost putin modificata datorita seii reglabile si repozitionarii ghidonului, de asemenea reglabil, sporind confortul rider-ului. La capitolul dotari mai putem aminti sistemul de securitate Coded Key Immobiliser, butonul pentru luminile de avarie, scutul pentru protectia baii de ulei si manetele reglabile pentru frana si ambreiaj.
In privinta afisajului, modelul XR beneficiaza de un bord multi-functional LCD cu vitezometru digital, tahometru analog, computer de bord, odometru, indicarea treptei de viteza, indicator service, indicator combustibil, ceas si afisarea temperaturii, in timp ce versiunea XRx mai afiseaza in plus modul de condus selectat al functiei Riding Modes.
Pe langa toate acestea, cei de la Triumph mai pun la dispozitia clientilor o serie de accesorii optionale pentru noua motocicleta adventure, cele mai importante fiind: un parbriz mai inalt, sistem de alarma, bari de protectie pentru motor, protectii pentru cadru, protectie rezervor, esapament Arrow, manere incalzite, proiectoare suplimentare pentru ceata, sistem de monitorizare a presiunii din roti, cutii laterale, top-box, etc.
Prin lansarea celor patru variante ale noului Tiger 800, constructorul britanic Triumph vrea sa satisfaca cerintele tuturor pilotilor pasionati de aventura, punandu-le la dispozitie patru modele diferite pentru segmentul adventure-touring. Triumph Tiger este un nume sinonim cu aventura, iar pentru a scoate in evidenta acest lucru, britanicii au ales un personaj pe masura pentru a promova noile Tiger-e, nimeni altul decat celebrul Bear Grylls, acesta fiind celebru in toata lumea pentru aventurile sale din cele mai dificile si ostile locuri de pe planeta.
Mai jos aveti si o scurta comparatie intre cele doua versiuni de strada prezentate in acest review, Tiger 800 XR si Tiger 800 XRx:
Triumph Tiger 800 XR |
Triumph Tiger 800 XRx |
- sistem ABS |
Toate dotarile de la versiunea XR, plus: |
Specificatii tehnice:
Marca: Triumph
Model: Tiger 800 XR, Tiger 800 XRx
Motor: 3 cilindri in linie, 4 timpi, 12 valve, DOHC
Alezaj x Cursa: 74.05 x 61.94 mm
Racire: cu lichid
Capacitate: 800 cmc
Putere: 95 cp la 9.250 rpm
Cuplu: 79 Nm la 7.850 rpm
Cutie de viteze: 6 trepte
Pornire: electrica
Transmisie: pe lant
Dimensiuni (LxlxH): 2215 x 829 x 1350 mm
Ampatament: 1530 mm
Inaltime sa: 810 - 830 mm, reglabila
Greutate: 213 kg la plin / 216 kg pentru versiunea XRx
Anvelope fata: 100/90-19
Anvelope spate: 150/70 R17
Frana fata: 2 discuri flotante de 308 mm, etriere cu 2 pistoane
Frana spate: 1 disc de 255 mm, etrier cu 1 piston
Suspensie fata: furca inversata Showa de 43 mm, cursa 180 mm
Suspensie spate: mono-amortizor Showa, reglabil, cursa 170 mm
Rezervor: 19 Litri
Capacitate ulei: 3,7 litri
An: 2015
Mai jos puteti vedea cateva filmulete cu noile modele Triumph Tiger 800: