Review: Suzuki V-Strom 650 XT 2016
Suzuki V-Strom 650 face parte din categoria modelelor care au pretenția de a îndeplini mai multe roluri. Adică să meargă bine și în oraș în timpul săptămânii, și pe viraje în weekend, să fie bun și pentru turism în concediu, iar ocazional să îl poți conduce și acolo unde se termină asfaltul. Timp de peste un deceniu, modelul a câștigat mulți adepți, care i-au apreciat polivalența. Noul XT, cu roțile sale spițate și ciocul precum fratele mai mare (V-Strom 1000) se vrea a avea un aer “adventure”, care este la modă în ultimii ani. Urcat pe o astfel de motocicletă, nu contează unde mergi. Te simți deodată liber și îți vine să iei drumul Asiei.
Pentru a spune de la început lucrurlor pe nume, nu greșim dacă afirmăm că V-Strom XT este un model pentru turism pe asfalt, fiabil și accesibil, comod, simplu și eficient. Nu avem la dispoziție decât 68 de cai așa că prezența sistemelor electronice care să tempereze căluții ar fi fost superfluă. Sau, altfel spus, în cazul lui V-Strom 650 XT, modurile de pilotaj sunt încorporate în încheietura dreaptă a motociclistului.
O motocicletă cu pretenții adventure trebuie să aibă roți spițate, nu numai cioc. În cazul lui XT, pentru a putea fi folosite pneurile tubeless, spițele sunt prinse de un cerc, în interiorul jantei. Aceste roți ar trebui să fie mai rezistente și mai elastice în cazul întâlnirii cu obiecte ca pietre, gropi, șine de tramvai, etc. Dimensiunile pneurilor rămân aceleași ca și în cazul V-Strom-ului standard, adică 110/80 pe 19 inchi (fața) și 150/70 pe 17 inchi (spate).
Sub parbrizul reglabil, bordul îți oferă toate informațiile esențiale: treapta de viteză, temperatura apei, nivelul benzinei, consumul mediu, două kilometraje parțiale, ora sau temperatura exterioară. Comutarea informațiilor se face de unde la alte modele este “flash”-ul (acesta este acum pe întrerupătorul de schimbare a luminilor). Rezervorul are o capacitate de 20 de litri, cu un litru mai puțin decât Kawasaki Versys 650, dar cu 6 mai mult decât Honda NC750X. La un consum mediu de 4,5% (cât ne-a ieșit nouă), acest rezervor îți permite să mergi peste 400 de km. Șaua este destul de comodă încât să nu te dai jos de pe ea până nu se aprinde led-ul de la combustibil.
Mulți motocicliști sunt de părere că motoarele cu doi cilindri așezați în configurația V produc cel mai frumos sunet. Motorul lui V-Strom XT, în ciuda cilindreei de numai 650 cmc, este surprinzător de elastic. Chiar și în ultima treaptă de viteză răspunde liniar, fără ezitări sau smucituri, de la 2000 rpm în sus. Însă pentru un mers dinamic, pe un drum național cu viraje și depășiri dese, trebuie pendulat permanent între treapta a treia și a patra. Ansamblul creat de motor, șasiu și suspensii este orientat spre confort. Furca nu se poate regla, dar setarea de fabrică îi permite să filtreze toate denivelările. Amortizorul central are roata de reglaj la îndemână. Cu ajutorul ei te poți juca până când găsești formula ce îți satisface stilul de condus sau se mulează pe tipul de drum abordat.
Pe drumurile forestiere de munte găsești tot ce și-ar dori aspectul aventuros al lui XT: bălți, noroi, pietriș, bolovani, pante cu înclinație mare. Dar după câteva sute de metri pe asfel de drumuri, exaltarea îți e rapid temperată. Dimensiunile roților (ar fi fost de preferat 90/90-21 pe față), greutatea motocicletei (215 kg) sau setările suspensiei te fac să iți dorești revenirea pe asfalt. De altfel, nici pneurile cu care vine echipată nu sunt pentru off-road serios. Poziția de mers în scărițe, necesară în off-road pentru a coborî centrul de greutate și pentru a controla mai bine motocicleta este greu de menținut mult timp. Dacă ești mai înalt de 1,5cm vei sta aplecat sau vei avea nevoie de înălțătoare pentru ghidon.
Sigur, cu aproape orice motocicletă se poate merge în off-road. Unele se simt mai bine când părăsesc asfaltul, altele se chinuiesc. V-Strom XT este răspunsul cu care Suzuki vine în întâmpinarea celor care își doresc o motocicletă să arate a “off-road”. Este ca și în domeniul auto cu mașinile SUV.
Pe autostradă
Dacă nu am fi abordat și porțiunea de autostradă, atunci consumul mediu ar fi rămas destul de mic: 4,2%. Acest consum a fost realizat mergând aproximativ două treimi cu depășiri și schimbări dese ale treptelor și cam o treime, pe ploaie, mers liniștit în treaptă superioară.
Pe autostradă, ca și în cazul oricărei motociclete, XT devine XT-rem de însetat, iar consumul mediu a inceput să tot crească. Viteza maximă pe care o poți atinge este de 190km/h. Dacă nu te ascunzi sub parbriz, de la 130 km/h în sus capul îți este zgâlțâit în toate direcțiile și nu poți menține prea mult timp viteze ridicate. Pentru un mers fără vibrații sau turbulențe, 110 km/h este viteza optimă. În treapta a șasea, când ajungi aici, ai 5000 rpm.
Concluzii
Într-o lume a modelelor specializate, XT duce mai departe spiritul Suzuki V-Strom 650: o motocicletă confortabilă, echilibrată, capabilă de aproape orice. Nu ai de ce să te plângi atâta timp cât nu părăsești asfaltul și nu ai pasager sau bagaje grele. Inspiră siguranță prin simplitatea sa. E un exemplu care arată că, de cele mai multe ori, calea de mijloc e cea mai eficientă.
Suzuki V-Strom 650 ABS XT este acum în ofertă la MotoBoom și costă 7890 euro (TVA inclus).