
Review Drive Test Triumph Tiger 800 XCa 2018
Aventura, stare de spirit.
Motocicletele clasei “adventure” au cunoscut o explozie a vânzărior în ultimii ani din mai multe motive, unele întemeiate (abilitatea de a parcurge orice teren, confortul, ș.a.), altele care țin de campaniile inteligente de marketing sau de proiectarea unor dorințe nerealizate. Așa s-a ajuns că avem acum o mare diversitate în categorie, de la cele provenite din dual-sport, la adventure-touring, sport-adventure, “true adventure” sau big-adventure.
“Tiger” nu este un nume nou în curtea celor de la Triumph, primul care purta acest nume ieșea pe poarta fabricii din Hinkley în 1937. “Tigrii” moderni se construiesc în trei variante: Tiger 800, Tiger Sport 1050 și Tiger 1200. Pentru ca fiecare motociclist să își găsească exact modelul care se potrivește cel mai bine cu așteptările și tipul de drum pe care rulează preponderent, gama cuprinde modele pregătite pentru asfalt, sau pentru off-road. Avem, astfel, versiunile XR, XRx, XRx Low, XRt, XCx și XCa. Noi am avut în test XCa, cel mai dotat exemplar pentru drumuri accidentate.
Modelul de anul acesta este mai mult decât un simplu up-date. I-au fost făcute peste 200 de modificări (la cadru și la motor), avem acum șase moduri de pilotaj și există în catalog peste 50 de accesorii originale care sporesc confortul, siguranța sau capacitatea de a transporta bagaje. Apropo de capacitatea de a transporta bagaje, am observat că pe lângă cele patru cârlige de ancorare, mânerele pentru pasager au proeminențe bine gândite astfel încât chingile elastice să nu culiseze.
Dotat ca un superbike
O scurtă privire aruncată asupra designului, bordului și butoanelor ne face să înțelegem înzestrările cu care vine XCa. Sunt echipamente pe care le găseștim și pe un superbike de 200 de cai putere, adică șase moduri de pilotaj, display color cu diagonala de 5 inchi, lumini cu LED atât în față, cât și în spate. O surpriză plăcută vine și de la parbriz, mai exact, modul în care se reglează. Acesta culisează pe înălțime datorită unui sistem simplu și eficient: se prinde cu mâna de partea superioară, se împinge puțin spre față, apoi se ridică (sau coboară). Există cinci astfel de locașuri. Pentru sportivitate, se lasă la prima treaptă. Vin ploile, frigul serii sau insectele? Se ridică imediat la maxim. Parbrizul e completat în lateral și de două deflectoare din același material transparent care protejează umerii. Izolarea în fața elementelor naturii e completă și eficientă. Confortul e sporit de sistemele de încălzire: pe lângă manșoane, avem încălzire în șa atât pentru pilot, cât și pentru pasager.
Motorul cu trei cilindri de 800cmc, DOHC și injecție etalează o experiență aparte. Scoate 94 cp la 9500rpm, nu există vibrații, sunetul este seducător, urcarea în turație e rapidă, cuplul se regăsește pe o bandă largă. Exemplarul de test e dotat și cu o evacuare finală Arrow, care amplifică plăcerea acestei muzici și scade greutatea totală. Am fost surprinși de vivacitatea acestui tricilindru: pus pe modul de pilotaj Sport – în ultima treaptă, reprizele de la 2000rpm la 5000rpm ale motorului de 800cmc și 94cp nu sunt mai prejos decât cele ale unui motor de cu capacitate cilindrică superioară și mai mulți cai putere. E un exemplu elocvent că în condiții de mers normal, la viteze legale, numărul cailor nu e totul și o setare adecvată a curbelor de putere și cuplu pot însemna foarte mult.
Tiger 800 XCa se remarcă în categoria motocicletelor adventure de clasă medie prin dotări, confort, consumul redus de benzină, abilitatea de a transporta fără efort pasager și bagaje.
Comportament previzibil în toate modurile de pilotaj
Suspensiile sunt de la WP, atât monoamortizorul central, cât și furca având mai multe posibilități de reglaj. Când dai de drum cu petice, gropi, denivelări, situația se rezolvă foarte simplu și elegant: jambele furcii au în partea superioară rozete, cea din stânga e pentru comprimare, dreapta e pentru revenire. Deși nu recomandăm, setările se pot face din mers. În situația concretă de pe Valea Arieșului, două clicuri spre stânga au fost suficiente pentru ca ghidonul să nu mai tremure pe denivelări.
Fiind un “adventure”, Tigrul se simte în mediul lui când părăsești asfaltul, în special datorită roții de față de 21 de inchi. XCa vine echipat cu înălțător de ghidon și scărițe eloxate, late, cu colți care se înfig în talpa cizmelor și care oferă control excelent chiar și atunci când tălpile sunt ude sau pline de noroi. Modul Off-Road oprește sistemul ABS de pe roata posterioară, lăsându-l pe roata din față, dar nu atât de intruziv ca atunci când ești cu setările pentru asfalt. Sistemul de control al tracțiunii este încă prezent, dar dacă accelerezi energic roata derapează atât încât să îți ofere distracție. Modul Off-Road Pro dezactivează ABS-ul și controlul tracțiunii, astfel că ai acces la toți cei 95 de cai imediat, pentru plăcere și control. În ciuda dezactivării sistemelor de siguranță, comportamentul lui Tiger este foarte previzibil.
Se poate observa că responsabilii cu designul au ținut cont și de părerile celor care merg în off-road: ridicat în scărițe genunchii își găsesc un loc perfect între șa și plăcuțele laterale inscripționate cu cifra capacității cilindrice. De asemenea, forma rezervorului e gândită pentru a-ți pune acolo genunchiul în cazul schimbărilor centrului de greutate. Micile setări ale comenzilor și ghidonului pentru o ergonomie perfectă se rezolvă în câteva momente cu o cheie hexagonală. Sub șa există o trusă de scule ce conține cheile necesare.
Accelerația ride-by-wire se dovedește foarte indulgentă cu mișcările involuntare ale încheieturii provocate de gropi. Interesante și utile sunt modurile de pilotaj (Road, Rain, Sport, Off-Road, Off-Road Pro, Rider), fiecare dintre acestea putând fi personalizat în totalitate. Deși e pe cablu, ambreiajul este mai delicat decât putem întâlni pe unele motociclete cu ambreiaj hidraulic. Punctul de cuplare se simte perfect, e controlabil fără efort cu două degete atât în off-road, cât și atunci când ești prins în trafic și te deplasezi din cinci în cinci metri. Pe noul Tiger 800 prima treaptă a fost făcută mai scurtă, favorizând astfel accelerațiile și controlul în off-road la viteze mici.
Frânele de la Brembo, cu sistemul antiblocaj ce se poate dezactiva, sunt puternice, dozabile și foarte sensibile. În modul Road, ABS-ul de pe spate intră mai repede în acțiune decât ar fi de preferat, dar pot exista și alte explicații: cu cizmele de cross nu se simte perfect pedala, zona unde am încercat noi frânările de urgență (coborârea de la Roșia Montană) avea cam mult nisip, sau pur și simplu, aderența pneurilor Bridgestone Battle Wing.
Deosebit este și bordul noului Tiger 800 XCa . E vorba despre un display TFT color, pe care îl poți seta să iși schimbe luminozitatea automat, cu mai multe teme de a afișa turația, viteza sau treapta de viteză. E o interfață excelentă cu care alegi modurile de pilotaj, controlul tracțiunii, sistemul ABS. Informațiile sunt mai mult decât suficiente și frumusețea lui e chiar periculoasă dacă îți atrage privirea în timp ce conduci. Perfect vizibil atât în razele directe ale soarelui, cât și noaptea, are un unghi ce se poate regla în funcție de înălțimea și preferințele fiecărui pilot.
Cu ce ne-a impresionat Tiger 800 XCa:
• Permite și celor care nu sunt specialiști în off-road să parcurgă terenuri dificile în deplină siguranță
• Personalitatea multiplă dată de modurile de pilotaj (Road, Rain, Sport, Off-Road, Off-Road Pro, Rider)
• Designul modern, curat, proporționat, dar și agresiv.
• Este cel mai capabil Tiger pentru teren accidentat, în special datorită modurilor de pilotaj Off-Road și Off-Road Pro, cu care personalizezi reacțiile accelerației, tracțiunii, frânelor. E polivalent, poți face sport, te poți da tare pe virajele cu asfalt bun, poți face turism, e bun și în oraș unde poziția înaltă și ghidonul lat oferă control.
• Temperamentul motorului cu trei cilindri. Sunetul și reacțiile lui sunt motive să-l îndrăgești pe Tiger.
• Consumul. E un “detaliu” demn de luat în considerare. În cei 570km parcurși am avut un consum mediu de 3,75l/100km. E drept că am mers delicat, dar e totuși un tricilindru de 95 de cai și 208kg (la gol).
• Este foarte distractivă. Plăcerea vine tot de la motor, care dăruiește ceea ce trebuie să transmită o motocicletă: bucurie. Modelele “big-adventure” care au confort, cuplu și seriozitate au uitat să o facă.
• Dotările. Tiger 800 XCa vine cu aproape tot ce ți-ai putea dori, de la șa și manșoane încălzite, parbriz reglabil, pilot automat, protecții și scut pentru motor, până la modurile de pilotaj avansate.
Preț model testat: 14.690 euro (TVA inclus).