Review Kawasaki Ninja H2 / H2R - 2015
Una dintre motocicletele care a revolutionat industria moto din ultimii ani este noua super-sportiva Kawasaki Ninja H2. Constructorul japonez a pregatit lansarea oficiala a acestei motociclete inca de la inceputul anului trecut, publicand o serie de clipuri video si fotografii prin intermediul carora ne sugera ca urmeaza sa isi faca aparitia pe piata moto o noua motocicleta construita dincolo de asteptari, care va schimba istoria motociclismului.
„Avand in vedere deprinderile si experienta inginerilor Kawasaki, nu doar din divizia moto, ci si din divizia aerospatiala, a turbinelor cu gaze si a altor domenii actuale, Kawasaki anticipeaza un impact international colosal in ceea ce priveste proiectul Ninja H2. Reunind „puterea colectiva“ a grupului Kawasaki, Ninja H2 incorporeaza tehnologia de ultima ora si inginerie la cel mai inalt nivel“, spuneau japonezii inainte de lansarea oficiala a acestei motociclete. Intregul proiect a fost dezvoltat in colaborare cu grupul Kawasaki KHI Group, ce cuprinde diviziile Gas Turbine & Machinery Company, Aerospace Company si Corporate Technology Division, toate detinute de constructorul japonez.
Kawasaki Ninja H2 a fost denumita astfel dupa modelul de 750cc Mach IV H2, o motocicleta in trei cilindri construita din 1972 pana in 1975 prin care japonezii dadeau o lovitura serioasa pe scena moto, dominata in acei ani de englezi. Noua motocicleta super-sport a constructorului Kawasaki este disponibila in doua versiuni: Ninja H2 si Ninja H2R, aceasta din urma fiind un model imbunatatit cu performante extraordinare, dezvoltat exclusiv pentru pista.
Desi aproape totul este revolutionar la aceasta motocicleta, cea mai importanta noutate adusa de modelul H2 in industria moto este, cu siguranta, motorul turbo supra-alimentat care propulseaza motocicleta. Desi o putere superioara putea fi obtinuta prin echiparea motocicletei cu un motor de capacitatea mai mare, aceasta varianta nu reprezenta cea mai buna solutie deoarece acesta venea implicit cu un volum si o greutate mai mare, lucruri care incadrau motocicleta la alta clasa.
Varianta revolutionara a celor de la Kawasaki a fost construirea unui motor supra-alimentat de aceeasi capacitate cilindrica si foarte compact, care ofera insa performante incredibile. Astfel, cu o capacitate de 998cc si patru cilindri in linie, motorul turbo dezvoltat de Kawasaki ofera o putere de 310 CP la o turatie de 14.000 rpm si un cuplu maxim de 165 Nm la 12.500 rpm. Folosind tehnologia RAM Air acesta poate ajunge pana la o putere incredibila de 326 CP. Bineinteles ca aceste valori sunt valabile pentru versiunea de circuit, H2R.
In schimb, varianta de strada Ninja H2 este propulsata de acelasi motor insa cu cateva diferente minore la blocul motor, la sistemul de admisie si la sistemul de evacuare pentru a indeplini normele in vigoare in ceea ce priveste nivelul de zgomot si emisiile de gaze. Acesta ofera aceeasi acceleratie incredibila care lasa in urma orice competitor, insa puterea maxima este limitata la 200 CP (210 CP cu RAM Air), atinsa la o turatie de 11.000 rpm, asigurand un cuplu de 133,5 Nm la 10.500 rpm.
Un alt element important al acestui motor este sistemul Dual-Injectors, folosit pentru prima data de constructor pe modelul motocross KX250F. Dupa cum ne spune si numele, acest sistem presupune montarea a doua injectoare. Primul injector este pozitionat dupa supapa de obturare (unde sunt pozitionate injectoarele la sistemele standard de injectie FI), iar cel de-al doilea injector este localizat inaintea supapei de obturare, aproape de galeria de admisie a aerului.
Cele doua injectoare functioneaza pe rand, in functie de turatia motorului, asigurand un raspuns rapid al acceleratiei atat la turatii joase cat si la turatii inalte. Injectorul aflat dupa supapa de obturare functioneaza la turatii joase deoarece este mai aproape de camera de ardere iar combustibilul este injectat foarte rapid motorului, in timp ce in injectorul aflat inaintea supapei de obturare intra in functiune la turatii inalte. Fiind pozitionat mai departe fata de camera de ardere, acesta ofera mai mult timp pentru a asigura un amestec perfect de aer si combustibil motorului, oferind performante maxime.
Kawasaki Ninja H2 este prima motocicleta a japonezilor echipata standard cu schimbatorul rapid de viteze KQS (Kawasaki Quick Shifter). Combinat cu puterea incredibila a motorului turbo si cu transmisia de tipul dog-ring, sistemul KQS asigura o schimbare mult mai usoara si mai rapida intr-o treapta de viteza superioara, rezultatul fiind o accelerare perfecta. Transmisia de tipul dog-ring, folosita pe modelele Ninja H2 si H2R, este imprumutata din MotoGP si Formula 1, fiind proiectata si dezvoltata in urma feedback-ului primit de la echipa de curse Kawasaki Racing Team.
Tehnologia de ultima generatie nu lipseste de pe noile motociclete super-sport de la Kawasaki, acestea fiind echipate cu o serie de functii si sisteme electronice complet noi, precum: KTRC 9 (Kawasaki Traction Control), KLCM (Kawasaki Launch Control Mode), KEBC (Kawasaki Engine Brake Control) sau KIBS (Kawasaki Intelligent anti-lock Brake System). Noul sistem de control a tractiunii KTRC, prezent pe modelele Ninja H2 si Ninja H2R, combina cele mai bune elemente ale sistemelor anterioare de control a tractiunii dezvoltate de constructorul japonez. Kawasaki KTRC 9 ofera o gama mai larga de setari pentru rider, in functie de conditiile de drum si de preferintele fiecarui pilot, sporindu-i increderea acestuia chiar si pe suprafetele cu aderenta foarte scazuta.
Functia KLCM (Kawasaki Launch Control Mode) are rolul de a asista pilotul la plecarea de pe loc, optimizand acceleratia si puterea motorului pentru a preveni patinarea rotilor. De asemenea, sistemul KEBC (Kawasaki Engine Brake Control) ii permite rider-ului sa seteze nivelul de interventie a franei de motor. Cand acesta este activat iar modul selectat de pilot este „Light”, interventia franei de motor este redusa, facilitand un condus mai sportiv, specific circuitului de curse.
Sistemul inteligent de franare KIBS a fost dezvoltat de Kawasaki special pentru motocicletele super-sport. Acesta ofera o franare eficienta si o interventie cat mai redusa a sistemului ABS, fiind ideal pentru un condus sportiv. Sistemul KIBS (Kawasaki Intelligent anti-lock Brake System) asigura o comunicare intre unitatea ABS si motorul motocicletei, monitorizand viteza rotilor, presiunea etrierelor de pe roata fata, pozitia acceleratiei, turatia motorului, actionarea ambreiajului si treapta de viteza. Toate aceste date sunt analizate de sistemul KIBS pentru a stabili presiunea optima pe care trebuie sa o exercite etrierele de pe roata fata pentru a oferi o franare cat mai eficienta si mai sigura in conditiile unui condus sportiv.
Cadrul de tip trellis-frame asigura o solutie eleganta si usoara pentru a combina puterea motorului supra-alimentat cu o stabilitate si o manevrabilitate superioara. Fiind un echilibru intre rigiditate si flexibilitate, acest cadru ofera un grad mare de stabilitate pe sosea si pe circuit, reducand foarte mult perturbatiile care apar la viteze foarte mari. Stabilitatea pe sosea a acestor motociclete este completata de amortizorul electronic de directie de la Ohlins. De asemenea, design-ul special al cadrului asigura o degajare foarte eficienta a caldurii generate de motorul turbo, contribuind la racirea propulsorului.
Sistemul de suspensii care echipeaza motocicletele Kawasaki Ninja H2 si H2R este unul pe masura performantelor acestora. Astfel, odata cu lansarea celor doua motociclete turbo, sistemul de suspensii racing KYB AOS-II isi face debutul pe o motocicleta de strada. Furca fata este proiectata pe baza modelului Air-Oil Separate Cartridge Fork, un sistem de suspensii folosit in competitiile de motocross, fiind primul sistem de suspensii de acest tip din industria moto care echipeaza o motocicleta de strada. Dezvoltata pentru a oferi o frecare cat mai redusa, furca fata are un diametru de 43 mm, fiind complet reglabila pentru compresie, revenire si pre-incarcare. Pe spate este montat un sistem de legatura Uni-Trak reproiectat, prevazut cu un mono-amortizor KYB pe gaz cu rezervor piggyback, complet reglabil.
Franele sunt asigurate de cea mai noua tehnologie Brembo. Kawasaki Ninja H2 dispune pe fata de doua discuri semi-flotante cu diametrul de 330 mm, actionate de etriere montate radial cu 4 pistonase opuse, in timp ce pe spate este prezent un singur disc cu diametrul de 250 mm si etriere cu 2 pistonase opuse. Versiunea de circuit, Ninja H2R, dispune pe fata de etriere monobloc. De asemenea, aceasta beneficiaza de jante cu 5 spite si un design special, confectionate dintr-un aliaj de aluminiu, fiind special proiectate pentru curse.
Pozitia de condus este una specifica motocicletelor super-sport, fiind gandita de catre cei de la Kawasaki pentru ca pilotul sa simta din plin fiorul acceleratiei si vitezei incredibile. Dupa cum era de asteptat, Ninja H2 si H2R au fost echipate cu o sa sport, pentru o singura persoana. Carenajul noilor motociclete super-sport de la Kawasaki este unul cu adevarat futuristic, ce asigura o aerodinamica excelenta. De asemenea, ambele modele, H2 si H2R, sunt inscriptionate cu sigla Kawasaki River Mark, rezervata pentru produsele cu o importanta istorica care vor revolutiona acel segment de piata. Imaginea motocicletei este completata de vopseaua speciala negru-crom cu un grad ridicat de reflexie.
Afisajul este asigurat de un bord multi-functional, fiind atat analogic cat si digital LCD. Bordul motocicletei Ninja H2 dispune de un design inovator si ofera o multime de informatii, fiind asemanat cu cel al unui avion de lupte. Versiunea de strada, Kawasaki Ninja H2, mai dispune de un sistem de lumini ce utilizeaza tehnologia LED si de functia electronica de indicare pentru un condus econom. Aceasta functie masoara incontinuu consumul de combustibil al motocicletei, pozitia acceleratiei si viteza de deplasare pentru a-i indica pilotului cand acesta foloseste un condus econom.
Ramane de vazut ce impact va avea lansarea acestor doua motociclete cu motor turbo pentru industria moto, daca vor avea succesul preconizat de constructorul japonez si vor revolutiona intr-adevar acest segment de piata. Cel putin deocamdata, motocicletele Kawasaki Ninja H2 si H2R nu au rival in lume, insa se asteapta un model asemanator si din partea rivalilor de la Suzuki care au anuntat deja ca lucreaza la proiectul Suzuki Recursion, o motocicleta propulsata, de asemenea, de un motor supra-alimentat. Vom vedea daca aceasta se va ridica la nivelul celor doua super-sportive Kawasaki.
Specificatii tehnice:
Marca: Kawasaki
Model: Ninja H2 / Ninja H2R
Motor: 4 cilindri in linie, 4 timpi, 16 valve, DOHC, Supra-alimentat
Alezaj x Cursa: 76.0 x 55.0 mm
Racire: cu lichid
Capacitate: 998 cmc
Putere: 200 cp la 11.000 rpm / 310 cp la 14.000 rpm (H2R)
Putere cu Ram-Air: 210 cp la 10.500 rpm / 326 cp la 14.000 rpm (H2R)
Cuplu: 133,5 Nm la 10.500 rpm / 165 Nm la 12.500 rpm (H2R)
Raport Compresie: 8.5:1 / 8.3:1 (H2R)
Cutie de viteze: 6 trepte, transmisie dog-ring
Pornire: electrica
Transmisie: pe lant
Dimensiuni (LxlxH): 2085 x 770 x 1125 mm / 2070 x 770 x 1160 mm (H2R)
Ampatament: 1455 mm / 1450 mm (H2R)
Garda la Sol: 130 mm
Inaltime sa: 825 mm / 830 mm (H2R)
Greutate: 238 kg / 216 kg (H2R)
Anvelope fata: 120/70ZR17M/C (58W) / 120/600 R17 (H2R)
Anvelope spate: 200/55ZR17M/C (78W) / 190/650 R17 (H2R)
Frana fata: 2 discuri semi-flotante de 330 mm, etriere cu 4 pistoane
Frana spate: 1 disc de 250 mm, etrier cu 2 pistoane
Suspensie fata: furca telescopica inversata de 43 mm, reglabila
Suspensie spate: sistem de legatura Uni-Trak, amortizor pe gaz, reglabil
Rezervor: 17 Litri
Inmatriculabila: DA / NU (H2R)
An: 2015
Mai jos puteti vedea cateva clipuri video cu noile motociclete Kawasaki Ninja H2 si H2R: