
Review Honda CRF1000L Africa Twin
În anul 2016, una dintre cele mai legendare motociclete din industria moto a revenit în scenă. Zvonurile despre această mult așteptată lansare circulau încă din anul 2013, când japonezii au înregistrat marca Africa Twin. De atunci și până în momentul prezentării oficiale, în presa de specialitate au apărut o mulțime de poze spion și clipuri teaser de promovare, constructorul pregătind cu mare tam-tam revenirea modelului Honda CRF1000L Africa Twin. De altfel, sloganul oficial de prezentare a acestei motociclete Honda adventure a fost la acea vreme „Return of a legend”.
În 2016, japonezii au oferit două versiuni pentru această motocicletă: varianta standard cu o cutie manuală de viteză și versiunea cu transmisie automată și ambreiaj dublu DCT (Dual Clutch Transmission).

Moștenirea Honda Africa Twin
Honda Africa Twin, motocicleta care a redefinit categoria adventure, are în spate o istorie destul de bogată, primul model fiind lansat în anul 1988. Această motocicletă a fost proiectată inițial de către inginerii Honda pentru a face față celor mai grele condiții de condus din deșertul african, de unde și numele acesteia, câștigând în anii '80 și numeroase raliuri Paris-Dakar.
Următoarea generație Africa Twin, introdusă în gama Honda în 2016, după o pauză de 13 ani, a fost una dintre cele mai bine gândite și mai fiabile motociclete moderne de tip adventure de pe piață. Practic, acest model este potrivit pentru orice tip de traseu: munte, deșert, rocă, nisip, pietriș, asfalt etc.
Performanțele tehnice remarcabile ale versiunii Honda CRF 1000l
Motorul uni-cam care propulsează acest model Africa Twin dispune de 2 cilindri în paralel la 270 de grade și 8 valve. Cu o capacitate cilindrică de 998 cmc, acesta dezvoltă o putere de 70 kW (95 CP) la o turație de 7.500 rpm și un cuplu maxim de 98 Nm la 6.000 rpm, fiind alimentat prin intermediul sistemului special de injecție electronică PGM-FI (Programmed Fuel Injection). Acest propulsor se comportă la fel de bine, atât în cazul unui traseu touring, cât și în cazul unui condus mai solicitant în off-road. Constructorul susține că rezervorul de 18,8 litri asigură o autonomie de aproximativ 400 km.
Transmisie și moduri de condus

Cutia manuală de viteze cu 6 trepte, care echipează varianta standard CRF1000L Africa Twin, are o greutate scăzută, fiind moștenită de pe celebrele modele de competiție CRF250R/450R, însă optimizată pentru acest model. Împreună cu ambreiajul Assist & Slipper, aceasta asigură o schimbare foarte rapidă și ușoară a treptelor de viteză. Mai mult, japonezii le-au pus la dispoziția clienților și versiunea echipată cu cel mai avansat sistem DCT (Dual Clutch Transmission) dezvoltat de Honda. Acesta le oferă piloților posibilitatea optării pentru mai multe moduri de condus, în funcție de condițiile de drum și de preferințele fiecăruia.
După ce ai selectat modul de condus, sistemul DCT se ocupă de toate setările acestei motociclete Honda pentru a-ți oferi un control cât mai bun al acesteia și pentru a-ți permite să savurezi în siguranță peisajele din jur. Dacă optezi pentru modul Standard Manual, acesta îți permite să schimbi manual treptele de viteză prin intermediul unui buton de pe ghidon pentru control maxim al motocicletei.
Pe lângă modul manual, mai poți alege încă trei moduri automate de condus:
• modul D - asigură cel mai bun echilibru între un condus economic și confortabil, de aceea este ideal pentru traseele touring de croazieră;
• modul S - este recomandat pentru un condus mai sportiv, oferind 3 moduri automate de schimbare a treptelor de viteză (S1, S2 și S3), în funcție de preferințele și stilul de condus al rider-ului;
• modul G - se poate selecta în cazul traseelor off-road mai dure și stâncoase. Acesta asigură un plus de tracțiune și un control mai bun al motocicletei prin reducerea alunecării ambreiajului în timpul schimbării treptei de viteză.
Mai mult, sistemul DCT este prevăzut cu un senzor care stabilește gradul de înclinare al motocicletei în cazul urcării sau coborârii unei pante. În funcție de informația transmisă de acest senzor, se asigură o schimbare optimizată a treptei de viteză și un cuplu optim pentru un control mai bun al motocicletei în cazul unui condus în urcare sau coborâre.
Sisteme electronice avansate integrate pe Africa Twin 1000
Controlul motocicletei a fost îmbunătățit considerabil față de versiunile anterioare și prin sistemele electronice HSTC (Honda Selectable Torque Control) și ABS. Sistemul HSTC oferă două moduri de setări și asigură un control optim al tracțiunii. Astfel, în cazul pierderii aderenței pentru roata spate, sistemul HSTC reduce cuplul pentru a stimula tracțiunea și pentru a preveni patinarea roții. De asemenea, cele două sisteme (ABS și HSTC) pot fi dezactivate complet prin intermediul unui buton.
Frâne și suspensii
Sistemul de frânare este asigurat pe față de două discuri flotante cu diametrul de 310 mm, acționate de etriere cu 4 pistonase, în timp ce pe spate este montat un singur disc cu diametrul de 256 mm, acționat de un etrier cu 2 pistonase. Sistemul ABS face parte din echiparea standard a motocicletei. În ceea ce privește sistemul de suspensii, Honda CRF1000L Africa Twin dispune pe față de o furcă inversată Showa cu jambele de 45 mm, iar pe spate de un mono-amortizor Pro-Link. Furca față este complet reglabilă, având o cursă de 230 mm, în timp ce cursa suspensiei spate este de 220 mm.
Design și confort Honda CRF 1000 l

Agilitatea și manevrabilitatea motocicletei sunt asigurate de greutatea scăzută a acesteia (232 kg, 242 kg cu DCT), design-ul compact, carenajul minimal și cadrul ușor din oțel. Confortul este sporit de șaua pentru două persoane, reglabilă pe înălțime între 850 – 870 mm. Honda Africa Twin mai dispune de apărători pentru mâini, parbriz, sistem de lumini cu tehnologie LED cu două faruri pe față, un scut de protecție din aluminiu și un bord multi-funcțional cu afișaj LCD care oferă informații complexe despre setările sistemului DCT. Printre accesoriile opționale oferite de Honda pentru această motocicletă putem aminti top-box-ul și cutiile laterale pentru bagaje, proiectoarele LED suplimentare pentru ceață, un parbriz touring mai înalt etc.
Evoluția modelului Africa Twin până în prezent

Din momentul re-lansării sale, în 2016, și până în prezent, Honda CRF1000L Africa Twin a evoluat semnificativ. În 2020, modelul a fost actualizat la Africa Twin 1100L, cu o capacitate cilindrică mărită la 1.084 cmc, oferind 75 kW (aproximativ 102 CP) și un cuplu de 105 Nm. În plus, a fost introdus un nou ecran TFT color de 6,5 inci, compatibil cu Apple CarPlay și Android Auto, ceea ce le-a oferit riderilor o conectivitate îmbunătățită.
Mai târziu, în 2022, Honda a introdus versiuni îmbunătățite ale gamei Africa Twin, cu modificări în ceea ce privea ergonomia și electronica, inclusiv o transmisie DCT recalibrată pentru un răspuns mai natural la viteze reduse. Pentru 2025, modelul Honda Africa Twin rămâne unul dintre cele mai populare și respectate motociclete din categoria adventure, beneficiind de același ADN robust și de aceeași fiabilitate recunoscută. În prezent, Honda oferă mai multe variante, inclusiv Adventure Sports ES și versiuni echipate cu suspensii electronice Showa EERA.
Așadar, Honda CRF1000L Africa Twin înglobează trăsăturile unei motociclete adventure complete. Aceasta moștenește o parte din caracteristicile primului model lansat în 1988 și care a cucerit numeroase premii în Raliul Paris-Dakar, fiind o motocicletă aleasă de majoritatea exploratorilor pentru aventurile lor. Generația Africa Twin 2016 a păstrat același ADN, însă a integrat tehnologie modernă pentru a atrage mulți simpatizanți ai acestui segment de piață. Honda CRF1000L Africa Twin a fost și rămâne un reper în clasa adventure. Cu trecerea timpului, modelul s-a transformat, devenind și mai performant, dar și mai conectat cu nevoile riderilor contemporani.
Pentru cei care caută o motocicletă capabilă să traverseze orice teren, să ofere confort pe distanțe lungi și să inspire încredere la fiecare kilometru, motorul Honda Africa Twin este încă o alegere excelentă. Fie că vorbim despre un CRF1000L clasic, pe care îl mai poți găsi în ofertele de motociclete second-hand, sau despre versiunea modernă Honda Africa Twin 1100L, disponibilă în diferite variante la Motoboom, spiritul Africa Twin rămâne neschimbat! Descoperă mai multe pe paginile dedicate fiecărui model sau cere sfatul specialiștilor noștri dacă ai nevoie de informații adaptate nevoilor tale!
Specificații tehnice
Marca: Honda;
Model: CRF1000L Africa Twin;
Motor: 2 cilindri în paralel, 4 timpi, 8 valve;
Răcire: cu lichid;
Capacitate: 998 cmc;
Putere: 70 kW (95 CP) la 7.500 rpm;
Cuplu: 98 Nm la 6.000 rpm;
Raport compresie: 10:1;
Cutie de viteze: 6 trepte, DCT;
Pornire: electrică;
Transmisie: pe lanț;
Dimensiuni (L x l x H): 2335 x 930 x 1475 mm;
Ampatament: 1575 mm;
Garda la sol: 250 mm;
Înălțime șa: 850 – 870 mm, reglabilă;
Greutate: 232 kg, 242 kg cu DCT;
Anvelope față: 90/90-21;
Anvelope spate: 150/70-18;
Frână față: 2 discuri flotante de 310 mm, etriere cu 4 pistoane;
Frână spate: 1 disc de 256 mm, etrier cu 2 pistoane;
Suspensie față: furcă inversată Showa 45 mm, reglabilă, cursă 230 mm;
Suspensie spate: monoamortizor Pro-Link, cursă 220 mm;
Rezervor: 18,8 Litri;
Înmatriculabilă: da;
An lansare: 2016.