
Proiectul Triumph TE-01 – motorul electric are 180 de cai putere
Motocicletele electrice încă sunt privite cu scepticism de mulți
bikeri. Pe bună dreptate, li se pot reproșa mai multe
inconveniente: au o autonomie prea mică, sunt prea scumpe sau nu au
acel sunet care face parte din experiența completă a pilotării.
Însă, vrem sau nu, acesta este viitorul, așa cum se întâmplă și
în domeniul auto.
Mai mulți producători mai mici au la vânzare diferite modele cu propulsie electrică, dar dintre constructorii tradiționali numai Harley-Davidson a venit până acum cu un model electric în ofertă, alături de motocicletele ce au motor cu ardere internă. În 2019, Triumph și-a asumat un angajament clar în această direcție și a anunțat proiectul denumit TE-01. Iată că după aproape doi ani de cercetare și dezvoltare, prototipul a intrat în cea de-a doua fază.
Scopul proiectului TE-1 este acela de a dezvolta tehnologii speciale pentru motociclete electrice și soluții inovatoare și integrate în acest domeniu. În acest proiect, sprijinit și de guvernul britanic, Triumph colaborează cu Williams Advanced Engineering, Integral Powertrain Ltd. și Warwick Manufacturing Group (WMG), o divizie a Universității din Warwick.
Triumph contribuie cu experiența construirii motocicletelor. Pe lângă proiectarea și ingineria industrială a cadrului, tehnicienii din Hinkley au un vast know-how în domeniul tehnologiei de producție. Williams Advanced Engineering dezvoltă tehnologia bateriei ușoare și soluții pentru integrarea sa. Departamentul e-Drive al Integral Powertrain Ltd. livrează un motor electric personalizat cu densitate mare de putere și un convertor din carbură de siliciu, care sunt conectate într-o carcasă comună a motorului. Warwick Manufacturing Group de la Universitatea din Warwick au experiență în electrificare.
"Proiectul Triumph TE-1 face parte din strategia noastră pentru viitoarele motociclete electrice. Și în acest context vom oferi ceea ce se așteaptă clienții de la motocicleta lor Triumph: echilibrul perfect între manevrabilitate, performanță și ușurință în utilizare", explică Nick Bloor, CEO Triumph.
Design de Speed Triple
TE-1 poate fi recunoscut de la distanță ca un adevărat Triumph. Aspectul general și bascula monobraț seamănă foarte mult cu cele de la Speed Triple. De altfel, motorul electric este greu de observat, iar bateria, care integrează și unitatea de control în carcasă, ar trebui să depășească toți concurenții de pe piață în ceea ce privește performanța și densitatea energiei. Se așteaptă ca dispozitivul de stocare a energiei să aibă putere continuă de 90 kW. În plus, ar trebui să fie ușor și compact, încărcarea să se facă foarte rapid – aproximativ în 20 de minute la o priză de mare putere .
Motorul electric din configurația actuală are o putere maximă de 130 kW (adică 180 de cai), dar cântărește doar 10 kilograme. Recuperarea energiei și controlul tracțiunii sunt integrate în sistem, restul componentelor sunt cunoscute: furca și amortizorul central Ohlins, sau frânele Brembo.
Următoarea etapă a proiectului - faza 3 – ar trebui să transforme proiectul schițat într-o motocicletă reală, iar faza 4 presupune prezentarea modelului de serie. Triumph nu a anunțat un program pentru următorii pași, dar e de așteptat să vedem primul Triumph electric pe șosele la sfârșitul anului 2023/începutul anului 2024.