ATV-ul, de la origini până în prezent
Istoria ATV-urilor pornește de la sfârșitul secolului trecut. Modelele arhaice sunt aproape de nerecunoscut ca ATV, abia după 1970 ajungându-se la forma actuală a acestui tip de vehicul.
Cvadriciclul Royal Enfield, chiar dacă seamănă mai degrabă cu o bicicletă cu 4 roți, stă la baza ATV-ului actual și nici o istorie a quadurilor nu ar fi completă fără măcar să îl menționeze. Produs de Royal Enfield în 1893, cvadriciclul avea două locuri, cu pilotul poziționat în spatele pasagerului pe o șa de bicicletă. Modelul a fost dotat cu un motor monocilindru Die Dion de 239 cmc, având o putere maximă de 1.75 cp. Vehiculul avea întrebuințare pur urbană, fiind gândit și marketat drept o „trăsură fără cai”.
Ca multe alte invenții, variantele moderne de ATV au avut inițial aplicabilitate militară, eminamente vehicule amfibii. Un exemplu clasic este Jiger-ul produs în 1965 de către Jiger Corporation, însă în 1968 compania a decis să oprească producția din cauza unor dificultăți financiare. Asemănătoare cu Jiger-ul sunt AATV-ul Amphicat și Terra Tiger – acestea aveau 6 roți și o caroserie care amintește de formele unei bărci.
Următorii 20 de ani au fost marcați de o creștere semnificativă a pieței de ATV-uri și debutează cu Tricart-ul Sperry-Rand creat în 1967. Doi ani mai târziu, un gigant al producției de motociclete, Honda, penetrează piața de ATV-uri cu modelul US90 iar acesta devine faimos prin includerea în filmul Diamonds are Forever cu James Bond și în alte câteva seriale polițiste ale vremii. Timp de aproape 10 ani, Honda și-a consolidat poziția pe piață și a devenit aproape de neînvins în materie de tricicluri motorizate.
O schimbare majoră a avut loc în 1987 când, din cauza riscurilor privitoare la siguranța pilotului, producția a încetat. ATV-urile cu 3 roți au fost considerate prea instabile, iar fabricanții principali au convenit să nu le mai producă timp de 10 ani. Astfel se termină epoca triciclurilor.
Anul 1985 marchează începutul epocii ATV-urilor cu 4 roți, care continuă și în prezent. Honda pierde teren în fața celorlalte mărci, iar piața începe să fie dominată de Suzuki. Primul model de QuadRunner LT125 a fost produs în 1982, urmat apoi de primele mini ATV-uri cu 4 roți, primul ATV cu transmisie CVT – LT80 din 1987 și primul ATV high-performance. Răspunsul inginerilor Honda nu a întârziat să apară prin FourTrax TRX250R, apoi Kawasaki prin Tecate-4 250.
O altă inovație din domeniu aparține companiei Suzuki prin Banshee-ul din 1987, un vehicul mult mai greu și mai dificil de controlat decât celelalte ATV-uri, popular în comunitatea celor care pilotează pe dune de nisip. Linia de producție a fost oprită în 2006 din cauza emisiilor ridicate.
În aceeași perioadă s-au făcut remarcate și ATV-urile utilitare, iar tracțiunea 4x4 a fost prima dată experimentată în 1986 prin Honda FourTrax TRX350 – ceilalți producători au imitat succesul, iar ATV-urile 4x4 au rămas cele mai populare până în ziua de azi.
Piața de ATV-uri a explodat. Acest lucru este evident pentru oricine. Există modele de toate formele și dimensiunile, utilitare, sportive sau pentru recreație, iar oferta este atât de bogată încât se poate mula pe bugetul oricărui cumpărător. De asemenea, competiția puternică dintre actorii principali de pe piața va produce an de an inovații surprinzătoare, spre deliciul pasionaților. Istoria continuă...
Sursa: stiripesurse.ro
Foto: stiripesurse.ro